Průvodce dorosteneckými akademiemi

Na globální mutaci Hattrick Press se dá čas od času najít zdařilý článek, který může mít pro manažery obrovský přínos. Jeden takový vyšel v lednu 2012 zásluhou zkušeného manažera z Oceánie NatTheRata1. Našel jsem odvahu pro český HT press nabídnout jeho překlad, rozhodně ne doslovný, nicméně v takovém rozsahu, že obsahuje všechny podstatné informace, které ve svém průvodci dorosteneckou akademií (dále „DA“) uvedl autor. Originál si můžete přečíst v HT press článku s ID (14564). V případě nesrovnalostí, případných chyb v překladu či ohledně doplnění textu se mě neostýchejte kontaktovat. Celý text jsem nakonec byl nucen rozdělit do dvou dílů.

Slova autora NatTheRata: "Dostal jsem myšlenku napsat delší a spíše obecný článek a vložit jej sem, pro všechny. Tento článek není dokonalý, navíc je můj první, takže vůbec nemám tušení, jestli jej budu moci později upravit. Doufám, že přehled všeho podstatného, co lze dělat okolo dorostenecké akademie, a v podstatě popis toho, jak sama funguje, vám přijde vhod. Pokud budete mít nějaké připomínky a opravy k článku, neváhejte mě kontaktovat."

PŘEDMLUVA
Vezměte prosím v úvahu, že tento článek nastiňuje situaci v dorosteneckých akademiích k prosinci roku 2011. Jestliže jej budete číst za pár sezón, berte tuto skutečnost v potaz.

V průvodci nehledejte procenta ani odkazy na kdejaké důkazy. Některé uvedené informace a prohlášení vycházejí spíše z čisté logiky nebo prostého rozumu, než aby se daly označit za ověřené. Berte následující text jako základní vodítko pro nováčky v oblasti dorostenecké akademie.

PROČ BYCH SI NEMĚL OTEVÍRAT DA?
- pokud nemám dostatek času zjišťovat, jak to vlastně funguje, pátrat po tom, jak nejlépe trénovat své hráče v DA. S určitostí budete potřebovat přibližně hodinku týdně věnovat správě DA, jednou za tři týdny, kdy máte možnost hrát i přátelská utkání, pak další půl hodinu navíc.
- pokud v dvoutýdenním cyklu nevykazujete zisky. To znamená, pokud v čtrnáctidenním cyklu ligových zápasů seniorského „A“ týmu (za předpokladu jednoho utkání doma a jednoho venku) vykazujete ztrátu, pak na DA zatím zapomeňte.

Jaké jsou důvody k založení DA?
Zisk – k jeho dosažení budete potřebovat trochu štěstí. Rozhodně nečekejte zisky hned v první sezóně od založení DA. V akademii musíte mít hráče aspoň 112 dní (jednu sezónu) a zároveň mu musí být alespoň 17 let, abyste jej přeřadil do seniorského týmu (a tedy ho mohli i prodat). První sezónu tedy nekápne z činnosti DA ani koruna. Pokud vám bude přát štěstí, tak od té druhé již ano.

Hráči na trénink – samozřejmě, že každý z nás by chtěl mít v tréninku seniorského týmu své odchovance. Ale rozhodně byste neměli využívat DA jen k tomu, abyste si chystali hráče pro vlastní potřebu. Ti samozřejmě čas od času přijdou, ale velmi důležité jsou i příjmy z prodeje mladíků přeřazených z DA.

Zábava – DA je další způsob, jak se bavit Hattrickem – nabízí zápasy v ligových soutěžích, trénování hráčů, přátelská utkání… A vás to nestojí o nic víc než jsou náklady na starý systém mládeže, juniorku.

ZAČÍNÁME: DĚTI ZE SOUSEDSTVÍ
Jakmile si založíte DA, máte na soupisce 16 hráčů. Informací o nich moc není, vlastně nemusíte o nich vědět absolutně nic. Jak tedy zjistit, jak na tom jsou? Samozřejmě můžete odhadovat z hvězdičkového ohodnocení po odehraném zápase. Druhý den po utkání pak také obdržíte zprávu od trenéra, který vám pomůže odhalit vlastnosti některých z nich.

Oněch 16 hráčů, které obdržíte při založení DA, jsou jakýmisi "dětmi ze sousedství". Nečekejte od nich žádné zázraky. Jeden, možná dva z nich mohou nakonec být z hlediska prodeje nějak užiteční, ale nejspíš ani to ne. Nicméně se nebojte je trénovat a zjišťovat o nich informace. Je to výborná možnost učit se systému DA, testovat proces tréninku a odhalovat dovednosti. Ale o tom ještě řeč bude.

Poznámka: Pokud chcete skrze skauta získat nového hráče do DA, je nutné pro něj mít místo. Pokud tedy máte na soupisce 16 hráčů, nepůjde vám hráče „naverbovat“. V tomto případě je potřeba některého ze šestnácti hráčů propustit. Obecně platí, že byste měli prioritně propouštět nejstarší hráče, popřípadě méně kvalitní.

HVĚZDIČKY
Lze tvrdit, že podle počtu hvězd v pozápasovém hodnocení je možné odhadnout přibližné schopnosti hráčů. Nezapomínejte však, že výši hvězd mohou ovlivňovat i sekundární vlastnosti. Pět hvězd u obránců a brankářů odpovídá přibližně neadekvátnímu skilu, samozřejmě pokud nemají vysoké sekundární vlastnosti. Záložníci stejné úrovně (tedy při neadekvátní tvorbě hry a mizivých sekundárkách) mají ocenění hvězdami mírně vyšší, přibližně 5,5-6 hvězd.

Neadekvátní útočníci jsou na tom ještě lépe. Získávají 7 až 7,5 hvězdy, opět tedy v případě, že mají pouze hlavní skill a ostatní dovednosti jsou na zanedbatelné výši.

Problém nastává u křídel. Krajní záložníci mohou dostat pět hvězd, pokud mají inadequate skill křídla, ale také stejný počet hvězd ve chvíli, kdy mají inadequate tvorbu hry i bránění. Takže u krajních záložníků je opravdu problém z hvězd vyčíst, jak na tom daný hráč je.

ODHALENÍ DOVEDNOSTÍ
V dorostenecké akademii lze postupně u jednotlivých hráčů odhalovat hráčské dovednosti.

Aktuální výše skillu
Pokud chceme u hráče odhalit, jak na tom v některé vlastnosti aktuálně je, tak musíme mít danou vlastnost nastavenu jako „Hlavní trénink“. Pokud například chceme u hráče odhalit jeho Tvorbu hry, tak budeme muset dodržet následující podmínky:
- mít tvorbu hry nastavenu jako hlavní trénink
- kromě našeho neznámého hráče musí hrát na trénované pozici v daném zápase již pouze hráči, o nichž výši daného skillu víme (tedy v našem případě hráči, kteří již mají aktuální výši tvorby hry odhalenu), viz níže příklad A1
- pokud předchozí bod nejde dodržet, je možné omezit počet hráčů na trénované pozici tak, aby tam hrál pouze náš neznámý hráč. V našem případě tedy omezit počet křídel i hráčů na pozici středního záložníka, viz níže příklad A2
- hráč musí v zápase odehrát minimálně 45 minut na trénované pozici

Na základě výše uvedených pravidel tak můžeme hrát buď:
 


Příklad A1
GK
WB CD WB
Odhalený Odhalený Neznámý Odhalený Odhalený
FWD FWD


a nebo (třetí odrážka výše uvedených podmínek v praxi):
 


Příklad A2
GK
WB CD CD CD WB
- Neznámý
FWD FWD FWD


U druhého případu si všimněte, abychom měli jistotu, že nám bude odhalena tvorba hry, tak do utkání nasadíme pouze deset hráčů, jednu pozici při setupu 5-2-3 necháme neobsazenu. Při těchto pokusech ale dávejte pozor na to, abyste vstoupili do zápasu aspoň s devíti hráči na soupisce! Jinak přijdete o trénink. Proto setup 5-2-3 a jen jeden vynechaný hráč a ne 3-5-2 a čtyři hráči nenasazeni.

Potenciál hráče
Také si můžeme zajistit to, že nám trenér ve své zprávě odhalí potenciál hráče v určitém skillu (tj. strop, kam se může hráč během tréninku v DA v daném skillu vyšplhat). V tomto případě nám poslouží „Vedlejší trénink“. I v tomto případě si vše ukažme na praktickém příkladu, nicméně je to velmi obdobné odhalování aktuální výše skillu:

Máme hráče, u kterého by se nám hodilo zjistit potenciál v „Zakončování“. Jak na to?
- je potřeba mít nastaveno „Zakončování“ jako „Vedlejší trénink“. (Pozor: pokud budeme mít stejnou vlastnost, tedy v tomto případě „Zakončování“, nastavenou i jako hlavní trénink, tak se jeho potenciál nedozvíme!)
- hráče do utkání postavíme na pozici pro „Vedlejší trénink“ (v tomto případě do útoku) tak, že spolu s ním jsou na trénované pozici již jen hráči, o kterých jejich strop známe (viz níže příklad B1).
- pokud nejde dodržet bod předchozí, tak budeme muset (abychom měli jistotu, že nám trenér odhalí potenciál právě našeho hráče) jej postavit na trénovanou pozici samotného, v tomto případě omezit počet útočníků pouze na jednoho. Hrát se dá tedy jedno ze dvou rozestavění s jedním útočníkem (např. 451)., viz níže příklad B2
- hráč musí na trénované pozici odehrát aspoň 45 minut

Po dodržení těchto podmínek nám bude oznámen potenciál námi požadovaného hráče. V praxi to může vypadat takto:
 


Příklad B1:
GK
CD CD
W IM IM IM W
Odhalený Odhalený Neznámý


a také
 


Příklad B2:
GK
WB CD CD CD WB
W IM IM IM
Neznámý


Opět k druhému případu malý dodatek, pamatujte, že do zápasu musíte nasadit aspoň devět hráčů. To v případě, že byste zisk důležité informace o stropu hráče chtěli zjistit i za cenu toho, že některé pozice do zápasu neobsadíte všechny, viz příklad B3 uvedený níže, kde bychom chtěli zjistit potenciál u obránce:
 


Příklad B3:
GK
- Neznámý
W IM IM IM W
FWD FWD FWD


Náhodné odhalení
Společně s výše uvedenými dvěma případy vám trenér dokáže odhalit u hráče jeho potenciál (strop) v náhodně zvolené netrénované pozici. Může to být jakýkoliv hráč, který je na hřišti v době konce utkání. Nicméně někdy se také může stát, že vám trenér toto náhodné odhalení nepřinese. To v případě, že potenciál zvoleného skillu již mají všichni hráči odhalený.

VÝBĚR LIGY
Poté, co jste obdržel DA, si můžete vybrat ligu. Pokud byste v ní narazili na zahraniční soupeře, nebojte se, u DA se poplatky za cestu do zahraničí neplatí. Při výběru ligy bych velmi doporučoval přihlásit se do čtyřčlenné soutěže! Po skončení šesti zápasů totiž bude konec soutěže, vy ji můžete opustit a okamžitě vstoupit do jiné. Tímto postupem můžete v rámci sezóny získat i jeden až dva zápasy navíc, což se opravdu vyplatí.

Reklamy na dorostenecké ligy existují ve vláknech na Globální konferenci, mnohde i na národní. Využijte tuto možnost k rychlému získání nové ligy...

PŘÁTELSKÁ UTKÁNÍ
Nezapomínejte na ně a používejte je! Přátelské utkání máte možnost hrát jednou za tři týdny, ale i to se vyplatí. Přáteláky poskytují mezi 50 – 75 % tréninku v porovnání s ligovým zápasem. I proto je můžete použít i na ozkoušení tréninku něčeho jiného (už jen kvůli odhalení potenciálů a aktuálních skillů).

SKAUTI
Nové hráče do DA získáváte prostřednictvím skautů. Ovšem někdy, když jim zavoláte, tak nemusí nikoho nabídnout. To může nastat ze dvou důvodů:
- „balík hráčů“ daného regionu je již vyčerpán
- prostý hod kostkou, tedy štěstí, v tomto případě spíš smůla

Pokud chcete zamezit tomu, že bude balík hráčů daného regionu prázdný, tak je ideální volat skautům pokud možno co nejdříve po ekonomickém updatu, který je v ČR na pořadu v noci z pátku na sobotu. Balíky hráčů se podle Flamerona (zkušený izraelský manažer) doplňují několikrát denně, ale bohužel se zatím neví kdy. Pokud chcete mít tedy jistotu (nebo spíš co největší šanci, že vám skaut někoho nabídne - hrozit pak bude již jen onen hod kostkou), tak je potřeba vyčkat v noci z pátku na sobotu na proběhnutí updatu a hned volat skautům.

A ještě něco. Skauti vám řeknou některé informace týkající jednoho nebo dvou ze třech nejlepších hráčových skillů. Mějte na paměti i to, že běžně neprozrazuje nejvyšší skill!

Pak tu máme ještě možnost odhalení speciality. Skauti ani trenéři někdy prostě nemusí sdělit specialitu hráče, ačkoliv jste na ni narazíli v zápasovém reportu. Věřte reportu, to, že specialita nebyla odhalena, nic neznamená. Tedy pokud se objeví v hláška týkající se speciality hráče, tak ji prostě hráč má. Při přeřazení do „A“ týmu se pak specialita odhalí, i když ji skauti i trenér "zatloukali".

SKAUTOVÁNÍ HRÁČŮ
Prakticky nejdůležitější část dorostenecké akademie. A smiřte se s tím, že často také ošidná. A často vás i zklame.

Doporučil bych tato má pravidla:
1) Vždy, když se objeví 15letý hráč, tak jej vezměte, pokud se tedy nejedná o nějakého neskutečného "tragéda"
2) Neberte šestnáctileté hráče, pokud se nejedná o ucházející univerzály, popřípadě hráče se solid potenciálem nebo dvojnásobné passable hráče v dovednostech, které chcete trénovat
3) Neberte sedmnáctileté hráče, pokud nejsou opravdu nějak výjimeční a zároveň nezapadají do vašeho tréninku
4) Posledního nabízeného hráče v týdnu vezměte vždycky, i kdybyste jej pak měli vyhodit. Nic vás to nestojí, ale čistíte tak balík hráčů o ty neschopné hráče, což je v konečném důsledku výhodné hlavně pro národní komunitu a zemi (už si to nemehlo nemůže vytáhnout nikdo další).

Jak poznat, že je hráč dobrý
Někdy se stane, že vám bude nabídnut hráč s wretched či poor vlastnostmi (neboli v češtině katastrofálními či tristními). Nicméně pozor, nemusí to znamenat, že ten hráč je k ničemu. Klidně se může jednat o brankáře a jeho skill chytání vám byl zatajen.

Ovšem pokud máte u hráče jeho maximum v chytání někde na úrovni poor nebo weak, tak je naopak vcelku jasné, že i v ostatních dovednostech bude na tom dosti bídně a můžete se s ním rozloučit. Původně to měl být asi brankář, ale takhle je to "nic". Další důležitá informace, pokud není zmíněno bránění a chytání a skautem uvedené skilly jsou slabé, je rovněž pravděpodobné, že jde o velmi slabého hráče.

"Univerzál"
Vcelku by se dalo říci, že se jedná o nějaké komplexní ohodnocení hráče, které vychází z výše tří nejlepších vlastností hráče. O univerzálnosti hráče vás při jeho nabídce může informovat skaut, ten navíc dodá výši univerzálnosti. Co z toho údaje vyčíst?

Nedostačující univerzál: nic zázračného od takového hráče nečekejte, pokud se tedy nejedná o brankáře, v takovém případě by i mohl mít pro tým prospěch.
Neadekvátní univerzál: tady už se dá za jistých okolností hovořit o dobrém hráči.
Ucházející univerzál: u takového hráče je již dostatečně velká pravděpodobnost, že by z něj mohl vyrůst skvělý talent.

Vznikají i domněnky, na základě čeho se určuje výše univerzálnosti. Existuje teorie o součtu výše třech nejlepších dovedností. Podle tohoto součtu se pak určí hladina univerzálnosti. Na zřetel se ve výpočtu berou i „subskilly“ a mělo by pak platit:
Neadekvátní univerzál: 15-18 bodů
Ucházející univerzál: 18-21 bodů
Solidní univerzál: 21-24 bodů

Pokud tedy počítáme dovednosti i na úrovni subskillu, tak v případě, že máme skilly ve výši nedostačující (4,7), nedostačující (4,9) a neadekvátní (5,5), tak bychom měli mít neadekvátního univerzála (součet je 15,1).

Jenže tato teorie není zcela správná, našli se i manažeři, kteří měli hráče s patřičným označením univerzálnosti, avšak mimo uvedené rozsahy. Tudíž je potřeba brát tuto teorii s rezervou.

TRÉNINK
V dorostenecké akademii se netrénuje ve stejné chvíli jako u „A“ týmu, nýbrž trénink probíhá v době výpočtu zápasu, tedy po uzavření možnosti nastavovat pokyny až do okamžiku zahájení zápasu. Efekt tréninku se projevuje již pět minut po utkání, zprávy od trenéra přicházejí 24 hodin po skončení zápasu.

V praxi to tedy znamená, že jakmile zápas skončí, vy můžete klidně ihned přeřadit hráče do „A“ týmu, aniž by přišel o trénink z DA za právě odehraný zápas. Není tedy potřeba čekat na zprávu od trenéra. To se může hodit ve chvíli, kdy ve středu dopoledne odehraje váš hráč v DA zápas, poté jej přesunete do "A" týmu a hned v ten den nasadíte od přátelského/pohárového zápasu v "A" týmu. Ve čtvrtek pak již dostane mladík řádný trénink v "A" týmu.

Význam hlavního a vedlejšího tréninku
Nastavení dvou různých tréninků do slotů pro „Hlavní trénink“ a „Vedlejší trénink“ má větší efekt než když nastavíte stejnou trénovanou vlastnost do obou tréninků. K ideálnímu příkladu nám poslouží trénování "Bránění" a "Obranné souhry", kdy vlastně v obou případech trénujeme skill "Bránění", akorát v jiném rozsahu a u jiného vzorku hráčů.

Pokud tedy nastavíte jako hlavní/vedlejší trénink kombinaci „Bránění“/“Obranná souhra“, tak je efekt vyšší než při nastavení „Bránění“/“Bránění“.

Tento postup se dá uplatnit u u dalších dvou trénovaných postech:
Zakončování (Útočníci) - nastavení Zakončování/Střelba
Křídlo (Krajní záložníci) - nastavení Křídlo/Křídelní útoky

Pouze brankáři a střední záložníci mají možnost využití pouze jediného typu tréninku - tj. pro brankáře chytání a pro záložníky tvorba hry. Jiný typ tréninku, který by ovlivňoval hlavní skilly u těchto postů, není. Pak se tedy vyplatí trénovat sekundární vlastnost, u brankářů pak je možné využití individuálního tréninku, ale o tom více za chvíli.

Poznámka: Kombinace Krátké přihrávky/Dlouhé přihrávky je efektivnější než naopak.

INDIVIDUÁLNÍ TRÉNINK
Individuální trénink není tak efektivní jako specializovaný. Doporučuji jej používat jen ve velmi výjimečných případech.

Hráč se při využití tohoto tréninku mírně zlepšuje v některé dovednosti, která je potřebná pro pozici, na které hrál v zápase. Pravděpodobnost, že půjde o hlavní skill, je pak přibližně 50%. Takže například pro hráče hraného na pozici středního záložníka může jít o následující poměr pravděpodobnosti výběru typu tréninku:
Tvorba hry – 50 %
Přihrávky – 20 %
Obrana – 20 %
Standardní situace – 10 %

Je potřeba dodat, že individuální trénink uplatňují všichni hráči, kteří nastoupí do zápasu, nicméně jedná se o nejpomalejší trénink v dorostenecké akademii. Najdou se však případy, kdy má význam.

Kdy je individuální trénink užitečný
Vyplatí se jako vedlejší trénink, zvláště pokud dorosteneckou akademií máte nově a začínáte s „hráči ze sousedství“. To protože všichni hráči obdrží trochu tréninku v relevantních skillech a všichni jsou tak způsobilí pro odhalení maximálního potenciálu. V případě, kdy nemáte vůbec ponětí o hráčských potenciálech a skillech vám tato možnost sbírání důležitých informací přijde vhod.

Užitek z individuálního tréninku poznáte i ve chvíli, kdy trénujete brankáře. Pokud byste chtěli u brankáře trénovat kromě chytání i bránění, tak v úvahu připadá ze specializovaných tréninků jediný - obranná souhra. Při něm trénují bránění i brankáři, jenže... Pokud byste nastavili při tréninku brankáře jako vedlejší trénink Individuální trénink, tak máte jistotu, že buď brankář dostane další trénink v chytání, bránění či ve standardkách. A vězte, že pokud padne zvolený trénink na bránění, tak bude mít z něho brankář větší prospěch než při nastavení obranné souhry. Krom toho potrénují, i když jen málo, i ostatní hráči.

HLÁŠENÍ Z TRÉNINKU
Během zpráv z tréninku můžete obdržet několik rozličných informací, například o tom, který hráč z vašeho kádru se může ještě nejvíce zlepšit, o vylepšení dovednosti, o jejich potenciálu atd. Tyto zprávy jsou vám vždycky ku prospěchu.

Nemá smysl se tu o jednotlivých variantách a příkladech hlášek rozepisovat, raději vás odkáži na českou HT wikipedii, kde je seznam hlášek i jejich význam. Odkaz naleznete pod článkem.

Uvědomte si, že ve chvíli, kdy je skill vytrénován na maximum, tak zežloutne. Někdy se tak stane a vy o tom nemusíte dostat od trenéra hlášku. Sice se tvrdí, že každé dosažení maxima (stropu, tj. zažlucení skillu) je ohlášeno, ale otázkou zůstává, jak je to v případě, kdy tři hráči dosáhnou maxima.

A ještě jedna rada. Jestliže některý váš hráč dosáhne ucházejícího skillu, trénujte ho až na maximum.

ODKAZY
Hlášky z tréninku: (https://wiki.hattrick.org/wiki/Cs/Z%C3%A1pisky_z_tr%C3%A9ninku)
Vlákno s reklamami na DA ligy (global konference): (15385660.1)
Vlákno s reklamami na DA ligy (Česká republika): (13335530.1)
Vlákno s reklamami na DA ligy (Slovensko): (15367422.1)

Diskusní k článku

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.